Contacteer ons!
Gepubliceerd op 05 aug 2024

Inleiding

De herziening van reglementen en technische voorschriften is altijd het resultaat van een multidisciplinaire aanpak waarbij de verschillende federaties van installateurs, fabrikanten en distributeurs van producten en alarmcentrales betrokken zijn, evenals belanghebbende partijen zoals verzekeringsmaatschappijen, gespecialiseerde studiebureaus en certificatie-instellingen.

Het doel van deze herzieningen is om deze documenten up-to-date te houden en in te spelen op de eisen van de markt, met waarborging van de kwaliteit.

Onlangs werden er verschillende reglementen gepubliceerd, waarvan sommige een directe impact hebben of zullen hebben op uw activiteit.

INCERT 011 - Financieel reglement

Zoals reeds bekend werd het financieel reglement begin dit jaar herzien en gepubliceerd.

De belangrijkste wijziging betreft de afschaffing van aankopen van kredieten voor INCERT-conformiteitsverklaringen en het bedrag van de jaarlijkse bijdrage.

INCERT 004 - Algemeen merkreglement

Het algemeen merkreglement werd herzien en begin 2024 gepubliceerd. De belangrijkste wijzigingen hebben betrekking op de taken van het Comité voor het beheer van het merk en van de certificatie-instellingen.

Sector Gebouwen - INCERT 006 Ondernemingen voor alarmsystemen

Het reglement INCERT 006 werd onlangs gewijzigd en goedgekeurd. Verschillende wijzigingen werden doorgevoerd. De belangrijkste wijzigingen hebben betrekking op: het beheer van de identificatiekaarten, het gebruik van niet-gecertificeerde producten onder bepaalde voorwaarden, de conformiteitsverklaring, de verschillende administratieve en technische audits en de duur van een opschorting voor definitieve intrekking.

a) Het beheer van de identificatiekaarten afgegeven door de FOD Binnenlandse Zaken

Het identificatienummer van de technicus was al vereist op verschillende documenten zoals het ontvangstdocument en de werkbonnen. Het actieve beheer van de verschillende identificatiekaarten is nu ook vereist.

We adviseren de opstelling van een registratietabel die u zal toelaten de verschillende geldigheden op te volgen en op tijd de nodige acties te ondernemen om deze te vernieuwen (zie voorbeeld in Tabel 1).

Tabel 1: Voorbeeld van registratietabel voor de opvolging van de verschillende geldigheden

NaamVoornaamNummerDirConcInstallGeldigheid
DupontJean1264887XXX2024-09-15
DurantMarie3497822 XX2029-03-21
TechYves5794555  X2025-04-01

b) Administratieve audits

De afwijking die werd toegekend aan ondernemingen met een ISO 9001-certificatie is afgeschaft. Deze bepaling werd geschrapt omdat het uitzonderlijk was om een ISO 9001-auditverslag te verkrijgen dat alle in het kader van INCERT te controleren punten omvatte.

De auditplanning werd herzien. De tweede administratieve opvolgingsaudit wordt voortaan ingepland tijdens het laatste geldigheidsjaar van het certificaat. Dit is zo voorzien om de eventuele verlenging van dit certificaat te vergemakkelijken.

c) Technische audits

De audits uitgevoerd voor niveaus 2+, 3 en 4 worden vanaf nu opnieuw meegerekend in het aantal audits dat jaarlijks moet worden uitgevoerd.

Er wordt ook rekening gehouden met uitzonderlijke situaties. Zo zullen de certificatie-instellingen niet meer dan 2 jaar kunnen teruggaan in het geval van een vertraging die onafhankelijk is van de onderneming voor alarmsystemen. Met “vertraging onafhankelijk van de certificaathouder” wordt bedoeld vertragingen van meer dan 2 jaar die uitsluitend te wijten zijn aan de certificatie-instelling of situaties van verplichte stopzetting. Het niet of te laat reageren op auditverzoeken, daarentegen, wordt niet in aanmerking genomen en kan zelfs leiden tot sancties.

d) Conformiteitsverklaringen

Om de administratie te vereenvoudigen, is de verplichte handtekening voor personeelsleden die verantwoordelijk zijn voor de conceptie en de installatie afgeschaft. De vermelde personen moeten uiteraard nog steeds over de bijbehorende modules beschikken en de onderneming blijft verantwoordelijk voor het voorgestelde en uitgevoerde werk.

e) Gebruik van producten zonder INCERT-label

De verschillende uitzonderingen voor het gebruik van niet-gecertificeerde of niet-goedgekeurde INCERT-producten zijn nu gegroepeerd in bijlage 4.

Het gebruik van een product waarvoor geen gelijkwaardige functie bestaat met een gecertificeerd product en het gebruik van producten die op specifieke lijsten staan (seismische detectoren, tijdschakelaar) waren al voorzien. Het zal nu ook mogelijk zijn om bepaalde niet-gecertificeerde of niet-goedgekeurde producten te gebruiken onder bepaalde voorwaarden.

  • Beperking enkel tot installaties van risiconiveau 1
  • Beperking enkel tot bepaalde productcategorieën en met of zonder de aanwezigheid van een INCERT-gecertificeerd product
  • Product vallend onder een certificaat EN 50131 van minstens graad 2 (voor te leggen tijdens de audit)

f) Opschorting, intrekking en nieuwe certificatieaanvraag

Het belonen van ondernemingen die de regels naleven en kwaliteit promoten is een wens die gedeeld wordt door verschillende federaties en door ANPI. Aan de andere kant gaan er stemmen op om strengere maatregelen te nemen tegen ondernemingen die de voorschriften omzeilen of niet naleven.

De periode voordat een nieuwe certificatie kan worden afgegeven is ook verlengd van 2 naar 3 jaar. Toch zal de onderneming sneller opnieuw kunnen starten, maar dan moet het eerst de vastgestelde non-conformiteiten opheffen en de audits afronden die de afgelopen 2 jaar niet werden uitgevoerd.

De Divisie Certificatie van ANPI blijft tot uw beschikking. Aarzel niet om contact met ons op te nemen voor alle verzoeken om bijstand: cert@anpi.be

Alle vermelde reglementen zijn te vinden op de website incert.be

Kwaliteitsmerken